23 grudnia 2015

Garaż, ale jaki?

Decydując się na budowę garażu mamy do wyboru kilka rozwiązań lokalizacji, w zależności od wielkości działki, jej ukształtowania, a także naszych preferencji. Poniżej pokażemy w czym można wybierać.


1. Garaż wolnostojący.

Osobny budynek gospodarczy nie połączony z domem. Może spełniać także inne funkcje użytkowe.



+ całkowite oddzielenie od domu
+ możliwość wykorzystania garażu do celów zarobkowych (wynajem, warsztat, sklep) po adaptacji
+ dodatkowa powierzchnia magazynowa na strychu
+ często budynek garażu jest wzbogacany o dodatkową wiatę lub skład drewna nie psując bryły domu (patrz rys.)
+ wzorem USA istnieje opcja stworzenia na poddaszu nad garażem niezależnego mieszkania

- największa powierzchnia zabudowy w porównaniu z innymi rozwiązaniami co wymaga największej działki
- największe koszty budowy i utrzymania
- konieczność doprowadzenia mediów
- brak możliwości przejścia "suchą nogą" z domu do garażu
- utrudnione przenoszenie zakupów z samochodu do domu

2. Garaż dostawiony do domu.

Obecnie najpopularniejszy typ garażu zlokalizowany obok lub z przodu domu, mający co najmniej jedną wspólną ścianę z domem.


+ mniejsze koszty budowy i utrzymania niż w rozwiązaniu nr 1
+ możliwość połączenia garażu z domem co pozwala np. na wygodne przynoszenie zakupów z samochodu
+ dodatkowo powierzchnia nad garażem którą można wykorzystać na urządzenie pomieszczenia lub tarasu
+ umożliwia wygodne przechodzenie pomiędzy garażem i domem lub ich oddzielenie

- kłopotliwa architektura: trzeba uważać żeby garaż nie zdominował bryły domu ani nie wyglądał na przypadkową dobudówkę
- nad garażem zawsze powstaje dodatkowa powierzchnia, która nie zawsze jest nam potrzebna lub też dostęp do tej powierzchni bywa utrudniony (np długi korytarz lub niewygodne schody)
- różnica poziomów pomiędzy rzędna parteru budynku a garażem (podłoga garażu jest najczęściej ok 50 cm niżej)
- konieczność ocieplenia ściany wewnętrznej pomiędzy domem i garażem oraz stropu nad nim

3. Garaż w bryle domu.

Całkowicie zlokalizowany w bryle domu, nie możliwy do wyizolowania z bryły domu.


+ mniejsze koszty budowy niż w rozwiązaniu nr 2
+ mniejsza powierzchnia zabudowy
+ najmniejsze straty ciepła ze względu na kompaktową bryłę
+ wygodne połączenie z częścią mieszkalną np przez przedsionek
+ prosta, nierozbudowana bryła budynku

- należy uważać aby brama garażowa (zwłaszcza w garażu dwustanowiskowym) nie zdominowała elewacji frontowej
- skomplikowana izolacja cieplna ścian wewnętrznych i stropu garażu
- taki wariant jest możliwy jedynie dla garażu ogrzewanego

4. Garaż w piwnicy.

Przedstawione do tej pory warianty charakteryzowały się jedną wspólną cechą - poziom podłogi garażu był położony niewiele wyżej niż poziom otaczającego terenu. Omawiane teraz rozwiązanie jest szczególnym przypadkiem garażu w bryle domu, gdzie poziom podłogi garażu znajduje się poniżej terenu.


+ najmniejsza z możliwych powierzchnia (budowa garażu w piwnicy nie zwiększa tej powierzchni)
+ dość dobre powiązanie garażu z częścią mieszkalną (wymaga jednak pokonania schodów)
+ często jedyna opcja garażu w przypadku małej działki
+ dobre rozwiązanie dla działek z dużym spadkiem (najlepiej w stronę drogi)

- kosztowne rozwiązanie jeżeli nie przewidujemy piwnicy
- długa rampa zjazdowa, która utrudnia zagospodarowanie działki i sprawia kłopoty w zimie
- wymaga skutecznego systemu odprowadzenia wód deszczowych spływających rampą zjazdową
- skomplikowana hydroizolacja i termoizolacja.

O wyborze konkretnego rozwiązania decyduje wielkość i kształt działki, warunki zabudowy oraz nasze własne preferencje.


W razie wątpliwości, proszę o pytania. Chętnie odpowiem.




POWRÓT



2 komentarze:

  1. Naprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja na swój garaż zdecydowałem się zrobić w bryle domu, o wiele bardziej mi pasowało konstrukcją i wykonaniem.

    OdpowiedzUsuń

FacebookGoogle PlusRSS FeedEmail